هدف این مطالعه در تعیین عواملی است که رفتار جامعه مسلمان را در کاربرد خدمات بانکداری اسلامی در Surakarta تحت تاثیر قرار می دهند. جمع آوری داده ها از طریق توزیع پرسشنامه انجام می شود. در مجموع، 220 پرسشنامه توزیع شد و 198 پرسشنامه برگردادنده شد (نسبت بازگشت 90٪). تجزیه و تحلیل ها با استفاده از روش سلسله مراتب رگرسیون انجام شد. نتایج استنباطی تجزیه و تحلیل نشان داد که نگرش اثر قابل توجهی دارد. نفوذ اجتماعی در مراحل اولیه بررسی بسیار مهم است، اما در مرحله بعد همانند قیمت گذاری و دانش از بین می رود. هر دو متغیرها به عنوان اعتدال در نظر گرفته می شوند که نمی توانند رابطه بین نگرش ها و تأثیرات اجتماعی را با هدف کاربرد بانک های اسلامی بیان کنند. متغیر دانش یک متغیر قابل توجهی در تحت تاثیر قرار دادن استفاده از بانک های اسلامی، به منظور جایگزین نفوذ اجتماعی به عنوان متغیر مستقل می باشد.
در سال های اخیر، بانکداری اسلامی اندونزی نام ‘سریعترین صنعت در حال رشد’ را به خود اختصاص داده است. مجموع دارایی های بانک های اسلامی قادر بوده که رشد متوسط 36.2٪ درصدی را به طور سالانه در 5 سال گذشته دارا باشد که، رشدی بالاتر از صنعت مالی اسلامی جهانی است که در محدوده 15-20٪ است. متاسفانه، بخشی از بانکداری اسلامی به کل دارایی بالغ بر Rp.104 تریلیون را که تنها 3.39 درصد از کل دارایی های بانکی ملی است به دست آورد. این بدان معنا است که مشارکت عمومی در توسعه بانکداری اسلامی هنوز هم بسیار اندک است. این بسیار نگران کننده است، با توجه به این که نزدیک به 90٪ از جمعیت اندونزی متشکل از 237.6 میلیون نفرند که در حال حاضر مسلمان هستند.
کانون اصلی توجه OA برای مدیریت عبارتند از تعیین مراحلی که می توان به واسطه آنها به بهبود بهره وری دست یافت. تحقیق در عملیات به عنوان ابزار ارزشمندی در این تحقیق به شمار می رود و می توان از آن به عنوان رشته ای یاد کرد که به ایجاد و مدیریت بهبود بهره وری تخصیص یافته است. پژوهشگران عملیاتی روشهای دستیابی به سطوح بالای عملکرد را شناسایی می کنند. آنها از طریق ادراک مشکلات در سطح سازمانی به بهبود بهره وری دست می یابند. راه حل های آنها به طور طبیعی از روشی نشات می گیرد که به واسطه آن می توان این مشکلات را توصیف، درک و ارائه کرد. روش یک پژوهشگر عملیاتی عبارتند از تجزیه و تحلیل خصوصیاتی چون سود، هزینه، راندمان و سایر موارد عملی و قابل سنجش. تحقیق در عملیات یا به عبارت دیگر به کاربردن روشهای تحلیلی پیشرفته در جهت اتخاذ تصمیمات بهتر تحت عنوان علم برتر نامیده می شود. سازمانهایی که در شناسایی فرصت هایی که می توان از آنها در جهت بهبود بهره وری ذاتی موجود در ساختار شرکت استفده کرد به O.R (تحقیق در عملیات) اعتماد نمی کنند احتمالا کمتر از توان بالقوه خود به فعالیت می پردازند. دامنه اندوخته های حاصله به واسطه الگوهای O.R بسیار گسترده است (از مبالغ نسبتا کم تا مبالغ چند میلیارد دلاری) نمونه هایی از بهبود بهره وری که بدون وجود O.R هرگز امکان پذیر نبود در مطالعه شرکت هایی چون سیرز، ویرهالر، تاکوبل، HP، پروکتر و گمبل مشاهده می شود.
همه ما اذعان داریم که قدرت مدیریت برخی از افراد بهتر از بعضی دیگر است. این موضوع حتی در سطوح بسیار بالای یک سازمان نیز مصداق دارد.
ما بر این اعتقاد می باشیم که هر تراکنش به صورت مستقل می باشد، یعنی اینکه به انجام محاسبه بدون هیچ ارتباط مستقیمی با تراکنش های دیگر می پردازد. تراکنش به صورت غیر مستقیم، البته از طریق ذخیره سازی و بازیابی داده در پایگاه داده، ارتباط بر قرار می کنند. به هر حال، این تنها روشی می باشد که تراکنش ها می توانند فعالیت یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهند. برای اطمینان از تراکنش به شکل دقیق، DBS (سرور پایگاه داده) می بایست به کنترل تمام روش هایی بپردازد که تراکنش انجام می گیرد. این بدین معنا می باشد که DBS (سرور پایگاه داده) می بایست به عنوان رابط هر فعالیت تراکنش بوده که می تواند تراکنش های دیگر را تحت تاثیر قرار دهد. در مدل ما، چنین عملیاتی تنها بر مبنای دسترسی به داده های مشترک می باشد. چون تراکنش دسترسی به داده های مشترک از طریق توزیع عملیات پایگاه داده به DBS (سرور پایگاه داده) دارد،، DBS (سرور پایگاه داده) می تواند تا جایی که لازم است به کنترل چنین فعالیت هایی بپردازد. در بسیاری از سیستم ها، تراکنش، امکان ارتباط را از طریق ارسال پیام هایی ایجاد می کند. ما امکان ارتباط چنین پیام هایی را در مدل مان مطرح می کنیم، به شرطی که چنین پیام هایی در پایگاه داده ذخیره گردند. تراکنش به ارسال و دریافت پیام از طریق نوشتن و خواندن جزییات اطلاعات، که آن پیام را شکل می دهد، می پردازد. این محدودیت بر روی ارتباط پیام، تنها در ارتباط بین پیام ها بکار گرفته می شود. دو یا چند مرحله ای که به نیابت از تراکنش مشابه به اجرا در می آید، می تواند آزادانه به تبادل پیام پرداخته، و نیاز نیست که این پیام ها در پایگاه داده ذخیره گردند. به طور کلی، تراکنش به صورت آزاد انجام می گیرد تا به کنترل موارد اجرایی داخلی با استفاده از مکانیسم های در دسترس بپردازد. تنها تعامل بین تراکنش مختلف توسط DBS (سرور پایگاه داده) تحت کنترل در می آید.
سیستم بازیابی باعث می شود که DBS (سرور پایگاه داده) به گونه ای عمل کند که پایگاه داده شامل تمام تاثیرات تراکنش انجام شده بوده و هیچ یک از تاثیرات مربوط به تراکنش انجام نشده باشد. اگر تراکنش هرگز متوقف نشوند، بازیابی نسبتا آسان می باشد. چون تمام تراکنش در نهایت به اجرا در می آیند، DBS (سرور پایگاه داده) به سادگی به اجرای عملیات پایگاه داده به محض ورود می پردازد. بنابراین به منظور درک بازیابی، می بایست در ابتدا نگاهی به پردازش موارد متوقف شده شده بیاندازیم.
زمانی که تراکنش بی نتیجه می ماند، DBS (سرور پایگاه داده) می بایست تاثیرش را متوقف کند. تاثیر تراکنش T به دو صورت می باشد: تاثیر بر روی داده؛ یعنی مقادیری که T در پایگاه داده ایجاد می کند؛ و تاثیر بر روی تراکنش دیگر، یعنی تراکنشی که مقادیر نوشته شده توسط T را می خواند. که هر دو می بایست پاک شوند.
DBS (سرور پایگاه داده) می بایست تاثیرات T را توسط بازیابی، برای هر قلم داده X که توسط T بروز می گردند حذف کند. مقدار X زمانی مد نظر قرار می گیرد که T هرگز به وقوع نپیوسته باشد. می توانیم بگوییم که DBS (سرور پایگاه داده) عملیات نوشتن T را خنثی می کند.
DBS (سرور پایگاه داده) می بایست تاثیرات T را با متوقف تراکنش انجام شده کنار بگذارد. بی نتیجه گذاشتن این تراکنش منجر به تحریک توقف شدن موارد دیگر می گردد، این پدیده به نام توقف آبشاری می باشد.
به دنبال ثبت باغ های ایرانی در فهرست میراث جهانی یونسکو در 2011 و پیش از آن برگزاری نمایشگاه گسترده ای با نام ‘باغ ایرانی’ در موزه هنرهای معاصر تهران در سال 2004، جای آن است که به نکته ای مهم که پژوهشگران کمتر به آن پرداخته اند اشاره شود: بر اساس شواهدی که توضیح داده خواهد داشت باغ ایرانی تجلی فرآیندی از رفتارهای حکیمانۀ مردم مدارانه است که شکل و هندسۀ آن ناگزیر به تبعیت از این فرایند است؛ در نتیجۀ آن سرنوشتی برای باغ مقدر می شود که کاربر را با ورود به باغ با خود شریک می کند. پس هرچه طراحی تقدیر و سرشت باغ حکیمانه تر باشد، تعامل او با کاربر گسترده تر می شود؛ به طوری که کاربر در یک باغ ایرانی تمام حواس پنجگانه به انضام قوۀ تخیّلش برانگیخته شده و دانسته یا ندانسته، خواسته یا ناخواسته، در این سیر و سلوک، ضرباهنگ وجودش به تمامی در اختیار طبیعت و همراه با آن می شود و بدین طریق دگرگون و نو (فَرِشکرد) شده و جان تازه ای می یابد.
باغ ایرانی به عنوان یک فرآیند از مجموعه ای بزرگ، در خود صبحت از نیک منشانی دارد که آنها را به وجود آورده اند و بدین واسطه امضایی به روشنی و زلالی نیک منشی و دانایی، پای کِشتکاری هایشان می شده که این چنین صاحب شخصیت شان می کرده است. به باور سازندگان، نیک منشی حاصل پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک است. همین عبارت کوتاه پاسخی منطقی برای این دو پرسش خواهد بود که آیا باغ باید ایرانی باشد؟ یا نگاه به باغ؟ در اینجا پرسش دیگری پیش می آید که نام و نشان هایی که از باغ ایرانی اکنون می شناسیم تا چه اندازه وامدار جهان بینی گذشتگان است؟
پیش از هر چیز لازم است وجه تسمیه نام (باغ ایرانی پارادایز فردوس نمادی از بهشت) را بررسی کنیم. در سال های اخیر باغ های ایرانی را نشانه ای ناسوتی از دنیای لاهوت نامیده و شناسانده اند. عاملی که موجب این باور شده واژه پردیس، پارادایز و فردوس بوده است که هم اکنون به معنی بهشت شناخته می شود و در این میان، واژه اصلی یعنی پَرَه دَئیزَه که همه اشارات و الهامات بهشتی برگرفته از این لفظ است، گم شده است! در لغتنامه دهخدا در پانوشت فردوس آمده است که: فردوس معرب از ایرانی، در اوستا دو بار به کلمه پَرَه دَئیزَه pairir-daêza برمی خوریم و آن مرکب است از دو جزء؛ پیشوند pairi به معنای گراگرد و پیرامون، دوم daêza به معنای انباشتن و روی هم چیدن و دیوار گذاشتن.
استفاده از (ERP) به عنوان شالوده اصلی برای مجتمع سازی محدوده کامل فرایندها و عملکردهای شرکت های تجاری آشکارا مفید بود و در بسیاری از شرکتهای بزرگ مقادیر بزرگی داده را در سیستم اطلاعاتی شان مدیریت می کند و از دیدگاه اقتصادی سود آور است. بنابراین تصمیم به کار گرفتن یک سیستم ERP درتمامی شرکت ها همواره چندان واضح نبوده. این بستگی به اندازه منافع آینده و و خصوصیات شرکت بستگی خواهد داشت. بنابراین پارامترهای متفاوتی مانند خصوصیات و جنبه های بازاریابی برای گرفتن تصمیم در مورد مناسب بودن سیستم ERP ارزیابی خواهند شد. این پارامترها ممکن است خصوصیات یا دانش متفاوتی در باره سیستم ها داشته باشند که می تواند مبهم یا نادرست باشد. بنابراین این موضوع دلالت بر این دارد که فرایندهای ارزیابی می تواند اطلاعات ناهماهنگ را مدیریت نماید. در این مقاله ما مدل ارزیابی فازی را برای ارزیابی مناسب بودن سیستم ERP بر اساس تصمیم گیری چند متخصصی یا همان (ME-DM) ارائه می دهیم که می تواند با اطلاعات ناهماهنگ مرتبط باشد.
فناآوری اطلاعات یا همان (IT) اثر بزرگی بر روی بهره وری سازمانها دارد. شرکتها سیستم های اجرایی مانند طرحریزی منابع کسب و کار (ERP) طرح ریزی منابع مقتضی – تبادل الکترونیکی داده ها و غیره را برای توسعه بهره وری نشان داده اند. بنابراین سیستم های (ERO) اخیرا برای پتانسیلشان در امر تصمیم سازی موثر توجه بسیار زیادی رادریافت کرده اند. ایجاد سیستم های (ERP) در شرکتهای بزرگ یک بهینه سازی در زنجیره ارزشی داخلی شرکتها ایجاد کرده است و سود و منافع مهمی را به بار آورده ات.