پایان نامه کارشناسی

دانلود مقالات فنی و مهندسی و علوم انسانی (علوم تربیتی روانشناختی)

پایان نامه کارشناسی

دانلود مقالات فنی و مهندسی و علوم انسانی (علوم تربیتی روانشناختی)

روند طراحی معماری یک مدرسه 250 نفره-6020

پروژه رشته معماری با عنوان روند طراحی معماری یک مدرسه 250 نفره

دسته: معماری

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 3822 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 31 پروژه رشته معماری با عنوان روند طراحی معماری یک مدرسه 250 نفره

(با تکیه بر کیفیت فضاهای آموزشی)

مقدمه

به نظر ماریا ریبا نویسنده کتاب «تسهیلات آموزشی» اگر دیسیپلینی وجود داشته باشد که بتوان تکامل بشر را کاملاً و به روشنی در آن مشاهده کرد آن دیسیپلین معماری است. زیرا با توجه به انواع، تعدد و بسط و گسترش فرم های معماری در طول تاریخ می توان مسیر طولانی و چه بسا نامنظم تحول تاریخی را ترسیم کرد و از آن ها به شرایط اجتماعی، مذهبی، اقتصادی یا شرایط اخلاقی و سیاسی پی برد. خلاصه آنکه معماری به شیوه درک زندگی اجتماعی کمک می کند، اما آنچه که در این مجال به دنبال آن هستیم و به عنوان مسأله ما طرح شده است، طراحی دانشکده هنر و معماری با تکیه بر کیفیت فضاهای آموزشی است. «خلق فضا همواره مقصود معماری بوده است فضای آموزش، نیز بی شک یکی از راهبردهای رسیدن به این مقصود می باشد و دو هدف را دنبال می کند: تعلیم و تربیت معمار.

از اینرو توجه به آن، به دلیل میزان نقشی که در شکل گیری شخصیت معمار به عنوان شکل دهنده اصلی فضاهای معماری دارد، اهمیت می یابد.» نبود فضاهای آموزشی مناسب و امکانات سخت افزاری یکی از کمبودهای اساسی آموزش معماری در ایران است. آتلیه ها فضای ثابتی را در طول دوره آموزش در اختیار دانشجویان نمی گذارند و امکان آمد و رفت و انجام پروژه های درسی در تمام ساعات شبانه روز و روزهای سال برقرار نیست. علاوه بر اینها سایت کامپیوتر با امکانات چاپ بیست و چهار ساعته و کارگاه ماکت و چوب با ابزار و فضای مورد نیاز در اختیار همه دانشجویان نیست، همچنین فضا و امکانات آموزشی، و نیز ارتباط آموزش معماری با نیازها و خواسته های کنونی و آتی، از نکاتی هستند که در بسیاری از مراکز آموزشی به شکل مطلوب مورد توجه و بررسی قرار نگرفته اند.

گستردگی این مسأله در سطح اکثر فضاهای آموزش معماری در کشور قابل مشاهده است بررسی میدانی کیفیت فضاهای آموزشی و مطالعات صورت گرفته در این زمینه گواه مطمئنی است بر این ادعا، این امر با توجه به رشد بی حد و حساب مجموعه‌های آموزش عالی که به آموزش معماری مشغول هستند. بیشتر خود را بروز داده است تأکید بر کیفیت فضایی و تأثیر آن از طریق مطالعاتی که در زمینه روان شناختی فضا صورت گرفته و از طرف دیگر باور جمعی به ضعفهای شدید فضای آموزش معماری در ایران که از مقایسه با دیگر فضاهای آموزشی در سطح دنیا حاصل شده اهمیت موضوع را چندین برابر نموده است.

«آشفتگی فضاهای آموزش معماری در ایران و عدم وجود روندی، تقریباً پاسخ ده به نیازهای آموزشی دانشجویان و عدم هدفمند کردن ذهن دانشجو در جهت یادگیری طراحی معماری از مسائل اساسی و ضعفهای آموزش معماری ما می باشد به طوریکه در آموزش معماری آکادمیک ارزیابی کمی و عددی معیار اساسی ارزیابی دانشجو قرار گرفته شده است و خبری از کیفیت نیست، عدم کیفیت فضایی، کارگاههای طراحی معماری و نبود فضای خلاق منجر به عدم خلق فضای ایده آل در طرحها می شود.» براساس اطلاعات مکتوب و پژوهشهای صورت گرفته در باب فضا و مفاهیم کیفی آن و براساس اطلاعاتی که از تحلیل تصاویر فضاهای آموزشی حاصل شده، نگاهی شکل گرفته است که شاید به پشتوانۀ این آگاهی بتوان تأکید نمود که فضاهای موجود از کیفیت مناسب برای امر آموزش برخوردار نیست.

استناد به تحقیقاتی که در باب معماری و نسبت آن با روان شناسی محیط و به خصوص محیط آموزشی صورت گرفته و مطالعه میدانی فضاهای آموزشی و تطبیق این دو با هم در شکل گیری اطلاعات و درک این مطلب اهمیت به سزایی دارند. عدم پاسخگویی به این امر ضمن پائین آوردن کیفیت آموزش سبب ایجاد بستر ناآرامی برای ذهن دانشجو شده که این نارضایتی سبب عدم ایجاد حس تعلق برای دانشجو نسبت به این فضا می شود تداوم این امر ضمن زیر سؤال بردن آموزش و ایجاد تعارضات، پیش زمینه ذهنی دانشجو را در نقد و تحلیل فضای بهینه دچار چالش می کند و سبب می شود که او نیز در طرح فضا به کیفیت های مناسب دست پیدا نکند. از طرفی دیگر با از بین بردن اشتیاق به خلاقیت در روند آموزش، در صورت ضعف فضا، امکان طرح بهینۀ فضا را در روند آموزش و در فضای حرفه‌ای نیز کاهش می‌دهد که این امر در نهایت ساخت شهر را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

کلمات کلیدی:

طراحی نما مدرسه

پلان طبقات مدرسه

تحلیل سایت مدرسه

طراحی سکشن مدرسه

طراحی سایت پلان مدرسه

طراحی معماری یک کلاس درس پویا

بدنه مسئله:

در باب تأثیر متقابل ساخت محیط بر رفتار و از طرف دیگر تأثیر الگوهای رفتاری و خواستگاه آن بر طرح محیطی مناسب و قابل اعتناء دیدگاه هایی موجود می باشد، که در مجموع اهمیت تاثیرکیفیت فضا بر رفتار تأکید شده است. اما این مسأله با رویکرد به فضاهای آموزشی و به خصوص آموزش معماری کمتر مورد تحلیل قرار گرفته است و به نظر می آید در مواردی به جهت سبک و سیاق آموزش ها و سیستمهای متفاوت آن شاید با تعارضها و تناقضهایی همراه شود.

«بحث و کنکاش در مورد یافتن مشکلات وافر بر سر راه آموزش معماری در ایران خود به تنهایی از مباحث مهم و بسیار اصولی در پی بردن به راه حل های بهبود و اصلاح آموزش معماری آکادمیک می باشد زیرا تا وقتی که یک سؤال به خوبی درک نشود هرگز نمیتوان پاسخ کامل و صحیح را برای آن ارائه داد. از آنجایی که رسالت نهائی معماری رسیدن به تعالی در ساخت یک بنا می باشد و هدف هر معمار هم به جا گذاشتن یک اثر متعالی از خود است شاید بتوان یکسری مفاهیم را برای ارتقاء آموزش طراحی معماری آکادمیک در جهت ارتقائ درک فضا در روند طراحی به شرح زیر پیشنهاد کرد:

1 – بررسی سیستم آموزشی و تعیین اولویت ها که از سیاست های کلی است.

2 – تلاش برای نهادینه کردن این نکات به صورت الگوهای طراحی جهت طرح فضا.

3 – تعیین جمعیتهای هدف در مقاطع متفاوت و عملی کردن آن ها به جهت سنجش جمعیتهای نمونه.

4 – ارزیابی نتایج و تصحیح به جهت رسیدن به الگوهای مناسب جهت کاربرد در سطح کل فضاهای آموزشی.» تصویر این تحقیق با استناد به مطالعات کتابخانه ای و میدانی در فضاهای معماری شهر مشهد انجام می شود، و در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد مشهد تحقق می یابد. بازه زمانی از سال 1370 تاکنون و جمعیت مخاطب نیز دانشجویان مقاطع مختلف این دانشکده و اساتید و پرسنل آن می باشند.

قیمت فایل فقط 19,000 تومان

عبارت های کلیدی

  • پروژه رشته معماری با عنوان روند طراحی معماری یک مدرسه 250 نفره
  • طراحی نما مدرسه
  • پلان طبقات مدرسه
  • تحلیل سایت مدرسه
  • طراحی سکشن مدرسه
  • طراحی سایت پلان مدرسه
  • طراحی معماری یک کلاس درس پویا
  • دانلود پروژه رشته معماری با عنوان روند طراحی معماری یک مدرسه 250 نفره
  • خرید پروژه رشته معماری
  • سیستم همکاری در فروش فایل

خرید فایل

مقالات مرتبط

↓-↓

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته معماری با عنوان بررسی ویژگی های فضای آموزش معماری در راستای طراحی مدرسه معماری...

دسته: کارشناسی ارشد فرمت فایل: doc حجم فایل: 12073 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 149 پایان نامه کارشناسی ارشد رشته معماری با عنوان بررسی ویژگی های فضای آموزش معماری در راستای طراحی مدرسه معماری خراسان طرح موضوع: می دانیم در زمانی نه چندان دور «معمار» در محوطه ساختمان می زیست و کار می کرد و شاگردان وی که همان دستیاران وی بودند نیز در کنار او می زیستند و حکمت و...

پایان نامه کارشناسی رشته معماری با عنوان اصول طراحی معماری فضای بازی کودک-5149

دسته: معماری فرمت فایل: doc حجم فایل: 148 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 107 پایان نامه کارشناسی رشته معماری با عنوان اصول طراحی معماری فضای بازی کودک مقدمه در سال 1989، نمایندگان کشورهای جهان درمجمع عمومی سازمان ملل متحد، پیمان حقوق کودک را تائید و امضا کردند و متعهد شدند تا برای تصویب و اجرای آن در کشورهای خود تلاش نمایند. این عهدنامه که به «کنوانسیون حقوق کودک» معروف است، همه...

گزارش کارآموزی رشته معماری با عنوان طراحی معماری به سبک شرق آسیا-1455

دسته: معماری فرمت فایل: doc حجم فایل: 21024 کیلوبایت تعداد صفحات فایل: 168 گزارش کارآموزی رشته معماری با عنوان طراحی معماری به سبک شرق آسیا مکان کارآموزی: شرکت مهندسین مشاور سازه معماری امروز آشنایی کلی با مکان کارآموزی گروه مهندسین مشاور سازه ومعماری امروز امکانات و تجهیزات مشـاور نفرات و امکانات فنی: تعداد پرسنل این مشاور در حال حاضر برابر 25 نفر پرسنل فنی (کارشناس و تکنسین) و دفتری و...

پروژه دانشجویی طرح دانشکده معماری

این محصول با نرم افزار سه بعدی تری دی هوم (3D HOME) ترسیم گردیده و طرح پروژه دانشجویی بوده وطرح دانشکده معماری می باشد ودارای 20 تصویر از سایت مجموعه ازجهات مختلف و تصاویری از پلان های مجموعه و تصویری از پرسپکتیو مجموعه داراست این محصول قابلیت نرم افزارتری دی هوم را درتهیه وترسیم پروژه های معماری بیان می دارد امید آنکه مورد توجه دانشجویان معماری قرارگیرد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد