چکیده: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه سبک مدیریت (رابطه مدار- ضابطه مدار) با بهداشت روانی و خلاقیت دبیران دبیرستان می باشد. در پژوهش حاضر جهت جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه سبک مدیریت، بهداشت روانی و خلاقیت استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران دبیرستانهای شهر بندر ترکمن میباشد. نمونه...
دسته بندی: علوم انسانی » مدیریتتعداد مشاهده: 66 مشاهده
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: docx
تعداد صفحات: 124
حجم فایل: 167 کیلوبایت
چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه سبک مدیریت (رابطه مدار- ضابطه مدار) با بهداشت روانی و خلاقیت دبیران دبیرستان می باشد. در پژوهش حاضر جهت جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه سبک مدیریت، بهداشت روانی و خلاقیت استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دبیران دبیرستانهای شهر بندر ترکمن میباشد. نمونه آماری تحقیق شامل 108 نفر از معلمین این مقطع میباشدکه به شیوه تصادفی طبقه ای وبراساس جدول مورگان انتخاب گردیده اند. ابزارگردآوری اطلاعات پرسشنامه های، سبک مدیریت، بهداشت روانی و خلاقیت بود و روش تجزیه و تحلیل داده ها با کمک نرم افزار SPSS بصورت توصیفی و استنباطی انجام شده است و نتایج تحقیق نشان می دهد که در فرضیه اول رابطه معناداری بین سبک های مدیریت (رابطه مدار - ضابطه مدار) و بهداشت روانی به صورت چند گانه با خلاقیت وجود دارد و ترکیب این متغیر ها قادر به پیش بینی خلاقیت درسازمان می باشند در فرضیه دوم پژوهش سبک مدیریت ضابطه مدار پیش بینی کننده بهتری برای بهداشت روانی می باشد ولی سبک مدیریت رابطه مدار به تنهایی قادر به پیش بینی بهداشت روانی نمی باشد و در فرضیه سوم بین سبک مدیریت ضابطه مدار پیش بینی کننده بهتری نسبت به سبک مدیریت رابطه مدار برای خلاقیت دبیران می باشد یعنی اینکه مدیران دارای سبک مدیریت ضابطه مدار دبیران خلاق تری را پرورش می دهند و در فرضیه چهارم از ابعاد بهداشت روانی (اختلالات جسمانی، اختلال اضطراب، اختلال اجتماعی و افسردگی) ابعاد اختلالات در کارکرد اجتماعی و افسردگی به تنهایی قادر به پیش بینی خلاقیت می باشند و در فرضیه پنجم مدل اوصاف ابعاد بهداشت روانی نمی توانند به عنوان متغیر میانجی بین سبک مدیریت ضابطه مدار و خلاقیت نقش ایفا کنند.