رشته: هنر آموز نقشه کشی معماری
– تاریخ آزمون: دفترچه سوالات عمومی شامل سالهای 84 و 86 و 89 – دفترچه سوالات تخصصی تاریخ 1389/3/7
– مواد امتحانی:
50 سوال اختصاصی (فاقد پاسخنامه)
3 دفترچه سوال عمومی (60 سوال سال 84 / 60 سوال سال 86
موسیقی ایرانی گنجینه پر بار و غنی از نغمه های گوش نواز، ملودی های سحر انگیز، ترانه های پر معنا و روح پرور است، اما این هنر با همه گستره پهناورش و غنای اعجاب انگیز و همه وابستگی اش به عمق و جوهر فرهنگ ایرانی و ارتباط روحی و عاطفی اش با مردم این سرزمین، و تاریخی که به هزاران سال پیش میرسد، در جهان غرب به عنوان یک سبک موسیقی بین المللی و پتانسیلی برای تبادل فرهنگی شناخته نشده است. موسیقی ایرانی، در مواجهه با موسیقی علمی و آکادمیک و یا موسیقی کلاسیک غربی، هنری مهجور و دور افتاده مانده است. ما تنها توانسته ایم در کنسرت هایی آموزشی و محدود، گوشه هایی از این موسیقی پر بار و پر زمینه را به گوش مخاطبانی اندک برسانیم.
در تبادل فرهنگی بین شرق و غرب، موسیقی ما از موسیقی هند و ژاپن، از ریتم های افریقایی و موسیقی و رقص های امریکای لاتین عقب مانده است. چه چیزی باعث شده که ما نتوانیم در این حیطه وسیع از هنر، از موسیقی خود برای یک تبادل هنری بهره ببریم؟ این موضوع یک مناظره شد بین لوریس چکناواریان، آهنگساز، موسیقیدان و رهبر ارکستر ارمنی الاصل ایرانی و فریدون ناصری، موسیقی شناس و رهبر ارکستر سمفونیک تهران.
آیا گنجینه موسیقی ایران، متشکل از موسیقی محلی و بومی، موسیقی سنتی و ردیفی این گنجایش را دارد که در سطح بین المللی و جهانی، با زبان موسیقی علمی و آکادمیک طرح و اجرا شود و فقط به عنوان هنری شرقی و حاشیهای به آن نگاه نشود؟
لوریس چکناواریان: ما نوعی موسیقی داریم که بومی است و بین مردم و در روستاها و نقاط مختلف این سرزمین جریان دارد. این موسیقی سینه به سینه انتقال می یابد. به مراسمی خاص، چون عروسی، ختنه سوران، تولد و جشنها وابسته است و جنبه علمی ندارد. در تاریخ موسیقی، هنرمندانی چون بلابارتوک و کومیتاس در کشورهای خود، این نوع موسیقی را نتنویسی و ثبت کرده اند و ما تا کنون چنین نکرده ایم.
نوع دوم موسیقی دستگاهی، ردیفی یا سنتی ماست که بسیار هم والاست. همان قدر والا و گسترده که موسیقی علمی غربی. استادی در آن به سال ها تمرین و ممارست نیاز دارد.
هر زبان برنامه نویسی یک مدل ماشین دارد که دیدگاههای زبان بر اساس این ماشین ساخته می شود.زبانهای قدیمی مثل c مدل ماشین سخت افزاری دارند بدین معنی که آنها فکر می کنند که سیستم محیطی در قسمتی از واحدهای سخت افزاری است و بر اساس آن ساخته می شود. زبانهای دیگری مثل prolog ترجیح می دهند فکر کنند که سیستم اساسی یک ماشین منطقی است. غالبا زبانها نقطه نظرهای متفاوتی را ارائه می دهند:آنها دریافته اند که مدل برای محاسبات به وسیله یک ماشین است که مغز محاسباتی بزرگی دارد که قادر است محاسبات معین را با سرعت و بدون خطا اجرا کند که در غیر این صورت ساختمان ماشین مجهول است. این زبانها که کمتر مناسب هستند به موقعیتهایی از حافظه تقسیم بندی می شوند و اختصاص می یابند. زبانهایی که مناسب هستند به توابع و ارزیابی آنها تقسیم بندی می شوند.هسته scheme که ما مورد بحث قرار خواهیم داد یکی از این زبانهای تابعی است.
Scheme به وسیله Gerald jay sussman و guy l.steele در آزمایشگاه mit at در سال 1975 طراحی شد.scheme نسلی از سه زبانی است که در اینجا شرح می دهیم.
در سالهای بین 50 و 60 john maccarthy, لیسپ را که شباهت زیادی به lambda calculus(حساب جامعه و فاضله) داشت طراحی کرد. منطق دانان یک نظریه محاسباتی در سال سی ام مطرح کردند که هر موضوع محاسباتی اساسا’ یک تابع بودوهر عملگر عملیات تابع بود. لیسپ یک زبان نوع پویا بود که با یک نحو غیر معمول (پیشوندی وپرانتز گذاری شده) ساخته شد.
این مقاله یک چارچوب یکپارچه را با استفاده از یک روش SWOT-fuzzy TOPSIS که با فرایند تحلیلی سلسله مراتبی (AHP) ترکیب شده است، جهت آنالیز یک زنجیره تامین کننده برق ارائه می دهد. مقاله به دو بخش اصلی تقسیم می شود. در بخش اول، چارچوب یکپارچه متشکل از یک چارچوب کمی و یک چارچوب کیفی ارائه شده است، در چارچوب کیفی، ساختار کلی و اصطلاحاً چارچوب های طراحی پیشرفته برای یک زنجیره تامین کننده برق توسعه داده شده اند. چنین عملی بر پایه مروری بر متون مرتبط با زنجیره منابع صورت پذیرفته است(SCM). پس از آن یک از چارچوب کمی ‘قدرت ضعف فرصت و تهدید ‘(SWOT)بر پایه یعناصری که چارچوب کیفی پیشنهاد می دهد جهت فرمول بندی نمودن استراتژی طراحی استفاده شده است.
از آنجا که آنالیز کیفی SWOT می تواند برای فرمول بندی کردن یک طرح عملی، غیر کافی باشد، لذا روش یکپارچه SWOT-Fuzzy-TopSIS که با روشAHP ترکیب شده است، پیشنهاد گردیده است. هدف چنین روش پیشنهاد شده ای اولویت بندی فاکتورهای تعریف شده SWOT و فرمول بندی نمودن استراتژی طرح با استفاده از اولویت های بالاتر است.در بخش دوم مقاله نیز یک چارچوب یکپارچه مرتبط با منابع تامین کننده برق در ترکیه نشان داده شده است.
SCM یک روش مدیریت زنجیره قیمت از عرضه کننده کالای یک منبع به مشتری مشتری یک شرکت و یا کمپانی است و هدف آن رسیدن به یک قیمت کلی است. مجموعه متون بسیار متنوعی در زمینه SCM وجود دارد [1-5]. نگاه جامع به فرآیندهای پشت به پشت(end-to-end)هسته اصلی مفهوم SCM است. چنین نگاهی بهینه سازی کلی را به جای بهینه سازی فرآیندهای زیر مجموعه، مدنظر قرار می دهد. یک زنجیره تامین کننده برق یک زنجیره تولید مهم و قابل توجه است که فرآیندهایی را از یافتن منابع سوختی اصلی گرفته تا مصرف برقرا در برمی گیرد. از آنجا که الکتریسیته یک موجودیت به شدت فناپذیر است لذا نگاهی جامع به فرآیندهای طراحی صحیح زنجیره های منابع جهت جلوگیری از رخداد تلفات الکتریسیته بسیار ارزشمند خواهد بود. تحقیقات بسیار زیادی در مورد زنجیره های منابع الکتریسیته انجام پذیرفته است.
در این مقاله، یک زنجیره تأمین بعنوان یک شبکه صفی دو نهاده ای سه مرحله ای نشان داده شده است. سفارش ورودی به زنجیره تأمین به وسیله دو متغیر تصادفی نشان داده می شود، یک متغیر برای زمان وقوع و دیگری برای مقدار اجناسی که به یکدیگر تحویل داده می شوند. هدف مقاله حاضر، محاسبه حداقل زمان پاسخگویی برای تحویل کالاها به مقصد نهایی در امتداد سه مرحله شبکه می باشد. میانگین تعداد کالاهایی که می توانند طی حداقل زمان پاسخگویی تحویل داده شوند، ظرفیت مطلوب شبکه صفی را تشکیل می دهد. پس از اینکه به وسیله آخرین رویداد (یک صف و سرور آن) در هر مرحله از شبکه صفی خدمت رسانی گردید، برای مسیریابی کالاها در رویداد مناسب مرحله بعدی، تصمیمی اتخاذ می گردد که می تواند حداقل زمان پاسخگویی را به وجود آورد.
سالهای زیادی است که مدل های صف برای بررسی مسائل زنجیره تأمین مورد استفاده قرار گرفته اند. در دهه 40، مدل های صف بمنظور حل دسته وسیعی از مسائل تداخل دستگاه مورد استفاده قرار گرفت، یعنی چند نفر تعمیرکار بایستی برای نگهداری مناسب سیستم تخصیص داده شود، یا چه تعداد اپراتور تلفن برای رسیدگی به تلفن های ترافیک موردنیاز هستند. مدل های صف برای بررسی مبادلات مربوط به تعداد خدمت رسان ها در مقابل زمان انتظار مشتریان مورد استفاده قرار می گیرند. بدیهی است که اگر تعداد خدمت رسان ها زیاد باشد، هزینه خدمت رسان ها بالاست، ولی زمان انتظار (هزینه وقت تلف شده مشتری) پایین است. مدل های صف بمنظور کمینه ساختن هزینه کسب و کار تعداد بهینه نقاط مشتری/ خدمات سفارش (خدمت رسان ها) را محاسبه می کنند. این مدل، نرخ متوسط ورود سفارشات، نرخ متوسط خدمات مشتری، هزینه به کسب و کار زمان انتظار سفارش (عدم رضایت مشتری)، و هزینه به اداراه مکان های خدمات مشتری را در نظر می گیرد. مدل های صف برای کسب اطلاعات قبلی نه تنها در رابطه با معیارهای سنجش عملکرد نظیر طول صف، زمان های پاسخگویی و زمان های انتظار بلکه سایر معیارهای سنجش عملکرد مانند (آ) احتمال اینکه تأخیر روی خواهد داد، (ب) احتمال اینکه تأخیر کل بیشتر از یک مقدار از پیش تعیین شده می باشد، (ج) احتمال اینکه تمامی تسهیلات خدماتی بیکار خواهد ماند، (د) زمان تلف شده مورد انتظار کل تسهیلات، و (ه) احتمال فواصل ناشی از انطباق انتظار ناکافی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از مسائل صف شامل تعیین تعداد مناسبی از تسهیلات خدماتی برای تأمین تقاضای مورد انتظار و تعیین کارایی خدمت رسان ها و تعداد خدمت رسان های مختلف در تسهیلات خدماتی می باشند [1]. سوری [2]، کاربرد نظریه صف را برای ارائه راه حل های مسائل زنجیره تأمین پیشنهاد داد.